سیستم های کمک راننده در واقع شامل سنسورهایی هستند که به صورت خودکار عمل می کنند. هر کدام از این سنسورها در شرایط مختلف نقش هایی را ایفا می‌کنند و وظایفی را دارند. در این مطلب به معرفی برخی سیستم های کمک راننده که در خودروهای جدید و خودران استفاده میشود می پردازیم.

سنسور دور زدن (Turn assist)

این سنسور در قسمت جلوی ماشین قرار میگیرد و با استفاده از دوربین و در برخی مدل ها با اسکنر های لیزری ترافیک را کنترل می کند. سنسور هنگامی که راننده راهنمای چپ و یا راست را فعال میکند روشن می شود. عملکرد این نوع سنسور به گونه ای است که در هنگام دور زدن ماشین در مواقعی که سنسور تشخیص دهد که تصادفی روی می‌دهد به صورت اتوماتیک خودرو را متوقف می کند و ترمز می گیرد همچنین به صورت هشدار به راننده اطلاع میدهد.

کروز کنترل انطباقی  (Adaptive cruise control)

کروز کنترل های انطباقی نسل جدیدی از کوروز کنترل هستند. کروز کنترل های قدیمی بگونه‌ای عمل می‌کردند که فقط سرعت خودرو را در شیب های مختلف به یک اندازه حفظ می‌کردند اما سیستم کنترل انطباقی مزیت های دیگری هم دارد و آن این است که فاصله خودرو را تا خودروی مقابل حفظ می‌کند به گونه ای که اگر خودرو به خودروی مقابل نزدیک شود سرعت ماشین به نسبت کم شده و یا اینکه متوقف می شود و پس از توقف به صورت خودکار حرکت میکند این سیستم در ترافیک های سنگین بسیار کاربردی است.

سنسور نگهدارنده بین خطوط (active lane assist)

در سرعت های بالای 70 کیلومتر بر ساعت فعال می شود قادر است که خودرو را بین خطوط نگه دارد این سیستم کنترلی دارای دوربین هایی است که خطوط جاده را شناسایی میکند مدلهای قدیمی این سیستم به گونه‌ای بودند که اگر خودرو روی خط حرکت می کرد به راننده از طریق صدا و چراغ چشمک زن روی داشبورد هشدار می‌داد اما سیستم های جدید قابلیتی فراتر دارند و آن این است که به صورت خودکار فرمان گردش می کند و خودرو بین خطوط قرار میگیرد. از معایب این سیستم این است که در جاده های برفی و یا جاده هایی که فاقد خطوط هستند عمل نمی کند و اگر خودرو وارد این چنین جاده هایی شود به راننده هشدار میدهد و خودرو به صورت اتوماتیک در کنار جاده توقف می کند.

سنسور پیشگیری پایه (pre sense basic)

سیستم پیشگیری خودرو از طریق سنسور پایداری متوجه شود که خودرو در حال سر خوردن است و یا اینکه ترمز شدیدی اعمال شده است، در این هنگام به صورت خودکار کمربند را برای راننده و یا سرنشین محکم میکند و آن را می کشد سپس شیشه های خودرو و ساندروف به صورت خودکار بسته شده و فلاشرها فعال می گردد.

سنسور پیشگیری جلو (شهری) (pre sense front)

این سیستم با استفاده از دوربین ها و رادار های فراصوت در قسمت جلوی اتومبیل و با محاسبه میزان سرعت خودرو احتمال تصادف را محاسبه میکند و در شرایط مقتضی به صورت اضطراری سرعت خودرو را کم و یا متوقف کرده و سنسور پیشگیری پایه هم فعال میشود.

سنسور هشدار در وضعیت خروج راننده از پارک (Exit warning)

این سنسور که در کناره درب خودرو قرار گرفته است گونه‌ای عمل می‌کند که وقتی خودرو در وضعیت پارک است راننده را از نزدیک شدن خودرو ، دوچرخه و یا عابر پیاده آگاه می کند تا راننده درب خودرو را باز نکند.

سیستم خروج خودرو از وضعیت پارک (Parking system)

این سیستم راننده را در هنگام خروج از پارک نسبت به موانعی که در جلو و یا اطراف خودرو وجود دارد آگاه می کند اگر خودرو با موانعی تا ۹۰ سانتیمتر نزدیک شود سیستم شروع به هشدار می کند و هنگامی که به ۳۰ سانتی متری مانع می‌رسد هشدار توقف می دهد.

 سیستم نور بالا (High-beam assist)

این سیستم با استفاده از سنسوری که در پشت آینه وسط خودرو قرار گرفته است با اندازه گیری میزان نور جاده و یا نور چراغ خودروهای دیگر، به صورت اتوماتیک بین نور بالا و نور پایین سوئیچ می کند و سبب می شود که راننده حس راحتی بیشتری در وضعیت تاریک یا روشن شدن جاده داشته باشد.

سنسور دید در شب (Night vision assist)

دارای یک دوربین اینفرد است که نسبت به گرما واکنش نشان می‌دهد. این سنسور به گونه عمل می‌کند که انسان یا حیوانات را به صورت قرمز و محیط را به صورت سیاه و سفید روی صفحه نمایش می دهد این سنسور دارای برد 300 متری است و افراد یا حیوانات را از فاصله 10 تا 90 متری شناسایی کرده و آنها را نشانه گذاری میکند و در مواقع اضطراری با سه اخطار نوربالا آن موجود زنده را آگاه می کند.

دستیار پارک (Park assist)

دستیار پارک با استفاده از سنسورهای التراسونیک که در قسمت جلو ، کناره و عقب خودرو قرار گرفته است آن را به صورت موازی و یا عمودی با پیاده رو پارک می کند و راننده می بایست فقط پا را روی پدال گاز بگذارد. این سنسور همچنین وقتی که خودرو با سرعت حداکثر ۲۰ کیلومتر در ساعت حرکت میکند فضای پارک کنار خودرو را شناسایی کند و اگر این فضا برای پارک کردن مناسب بود ، یک پیام پارک برای راننده نمایش داده می شود همچنین فرمان نیز به صورت خودکار چرخش خواهد داشت و تنها وظیفه راننده حرکت خودرو است. منبع +